Paralel konfig�rasyon Seri konfig�rasyon. Hibrid elektrikli tasit uygulamalarinda g�vde tasarimi konusunda da iki temel yaklasim g�ze �arpmaktadir:;
Mevcut konvansiyonel tasitlarin g�vdelerinin kullanimi elektrikli tasit ihtiyacina y�nelik yeni tasarim D�n�st�rme yaklasiminda, konvansiyonel tasitlarin motor ve ilgili donanimlari, elektrik motoru, kontrol�rler ve bataryalarla degistirilerek uygulanir.
Bu islem yeniden tasarim ve tasarimin uygulamaya alinmasi maliyetlerini ortadan kaldirarak �retim maliyetinde d�s�se sebeb olur. Buna karsilik, hibrid elektrikli tasitlarda d�n�st�rme sonucunda y�ksek g�vde agirligi, agirlik merkezi problemi ya da agirlik dagilimlarinda degisikliklerden kaynaklanan sorunlarla karsilasilmaktadir.
Yeniden tasarim yaklasiminin d�n�st�rme yaklasimina g�re bir �ok avantaji bulunmaktadir. Yeni hibrid elektrikli tasit g�vde tasariminda agirlik tasarrufu, optimum g�venlik kavrami, d�s�k hava direnci ve d�s�k yuvarlanma direnci gibi parametrelerin g�z �n�nde tutulmasi aracin performansini olumlu y�nde etkilemektedir. Hibrid elektrikli tasitlar, i�ten yanmali motora sahip konvansiyonel tasitlara g�re bir �ok avantajlara sahiptir. Bu avantajlar sunlardir:
Rejeneratif frenleme kabiliyeti, frenleme sirasinda kaybedilen enerjinin geri kazanilmasini saglar.
Hibrid elektrikli tasitta bulunan i�ten yanmali motor, ortalama y�kler i�in boyutlandirilmistir. Tepe y�kler i�in boyutlandirilmamis olmasi motor agirligini ve yakit sarfiyatini azaltir. Yakit verimliligi �nemli �l��de artar, emisyonlar ise �nemli �l��de azalir. Hibrid elektrikli tasitlar alternatif yakitlar kullanarak �alisirlar, fosil yakitlara bagimli kalmazlar. Iki yakitla (benzin yada alternatif yakit) �alisan hibrid elektrikli tasitlar, i�ten yanmali motorlu tasitlara g�re ortalama iki kat daha verimle �alisir. Bunun nedeni ise Hibrid elektrikli tasitlarin, i�ten yanmali motorlu tasitlara g�re daha d�s�k enerji kaybi olmasidir. Sehir i�indeki trafik sikisikliklarindaki bekleme aninda hibrid elektrikli tasitlarda elektrik motorunun �alismasina ihtiya� duyulmamaktadir. Bu �zellik, tasitta enerji tasarrufu saglamakta ve tasitin verimliligini arttirmaktadir.
NEDEN HIBRID ELEKTRIKLI TASITLAR?
Mevcut otomobil sayisinin hizli artmasi, sagladigi avantajlara karsilik d�nyada oldugu gibi T�rkiye�de de bir �ok problemleri birlikte getirmistir. Bunlardan en �nemlisi fosil yakitlarin ara�larda t�ketilmesi ile olusan hava kirliligidir. Bu �evre sorunu �zellikle b�y�k sehirlerde acil ��z�m gerektirecek seviyelere ulasmistir. Bu problemleri ��zmek i�in ileri �lkeler Otomotiv konusunda �nemli �alismalar yapmaktadir. Bu �alismalarin baslicalari;
Benzin veya dizeli yakit olarak kullanan mevcut i�ten yanmali motor teknolojilerinde direkt enjeksiyon, yeni bir teknoloji olarak gelismistir. Motorlarin gelistirilmesinde genel egilim, emisyonlarin d�s�r�lmesi ve yakit t�ketiminin azaltilmasidir. Bu kapsamda otomobil �reticilerinin 100 km�de 3 litre yakit harcayan otomobil projeleri mevcuttur. D�s�k maliyetli karbon kompozit yapilarini kullanarak g�vde agirligini d�s�rmek ve buna bagli olarak yakit t�ketimi ve CO2 emisyonlarini azaltmaktir. Bir baska �alisma alani ise ara�larda alternatif yakit kullanimidir. Genelde benzin, LPG, dogal gaz, hidrojen vb. yakitlar, i�ten yanmali motorlarda direkt veya ikinci yakit olarak kullanilmaktadir. Otomobillerin yarattigi �evre kirliligi i�in aranan ��z�mlerin en �nemlisi, egzoz emisyonu ve g�r�lt�s� yok denecek kadar az olan hibrid elektrikli tasitlarin �retilmesi gelmektedir. �ok sayida �lkede otomobil fabrikalari ve arastirma kurumlari hibrid elektrikli tasit konusunda AR-GE faaliyetlerini s�rd�rmekte ve h�k�metleri �evre dostu hibrid elektrikli ara�larin yayginlasmasi i�in �nemli tesvik programlari uygulamaktadir.
No comments:
Post a Comment