Bengkel Auto: Elektrikli Ara�lar mi Yoksa Hibrid Ara�lar mi Daha Avanatajli
SEXY GIRLS CARS
HOT GIRLS CARS

Saturday, April 23, 2011

Elektrikli Ara�lar mi Yoksa Hibrid Ara�lar mi Daha Avanatajli


Benzinli, Dizel, LPG derken simdi de g�ndemi elektrikli otomobiller ve hibrid otomobiller mesgul etmeye basladi. �ok kisa bir zaman i�erisinde ara�larin vazge�ilmezi haline gelecek olan elektrik enerjisi ve Hibrid(Hybrid) teknolojisi hakkinda bilgiler derledik. HibridHybrid) nedir? Elektrikli Otomobiler mi daha avantajli olacak yoksa Hibrid otomobiller mi?Iste t�m merak edilenler:�ukurova �niversitesi Otomotiv Anabilim Dali Baskani Prof.Dr.Kadir Aydin �Elektrikli otomobiller ile hibrid otomobiller�i karsilastirdigi degerlendirmesinde ara�larin artilarini eksilerini degerlendirdi.
�ukurova �niversitesi M�hendislik Mimarlik Fak�ltesi Makine M�hendisligi B�l�m Baskani ve Otomotiv Anabilim Dali Baskani Prof. Dr. Kadir Aydin, �Elektrikli otomobiller sehirler arasi kullanimdan ziyade, sehir i�i kullanima uygun. �rnegin Adana�dan Ankara�ya gitmek i�in 3 kez sarj etmek gerekli. Bu durumda hibrid ara�lar daha uygun olacaktir� dedi.
Aydin, yaptigi a�iklamada, yillardir gelistirme ve test �alismalari s�ren elektrikli ve hibrid otomobillerin, 2011 yilindan itibaren baslica b�y�k firmalar tarafindan seri �retimine ge�ilerek, d�nya ile birlikte T�rkiye�de de satisa sunulacagini kaydetti.
Elektrikle ve akaryakitla �alisan iki motora sahip �hibrid� ara�larin, lityum-iyon batarya kullandigini ve bu bataryalarin olduk�a pahali oldugunu belirten Aydin, s�yle dedi:
�Bu nedenle ayni model elektrikli ya da hibrid otomobil, benzinli ya da dizeline g�re daha pahali olacaktir. Bu nedenle d�nya genelinde �evreci olan bu ara�lar devlet tarafindan vergi indirimleriyle destekleniyor. T�rkiye�de de �sifir �TV� gibi uygulamalar yapilmali.
Y�ksek vergilendirme olursa, t�retici �ok daha ucuz olan benzin ve dizel ara�lari tercih eder ve bu teknoloji T�rkiye�de daha dogmadan �l�r.�
Elektrikli ara�larin, sehirler arasi kullanimdan ziyade, sehir i�i i�in uygun oldugunu vurgulayan Aydin, �Bir sarj ile ortalama 130-150 kilometre gidebiliyorsunuz.
Mesela Adana�dan Ankara�ya gitmek i�in 3 kez sarj etmek gerekli. Hizli sarjla bile sarj islemi yaklasik 1 saat s�r�yor, normal sarj ise 6-8 saat. Bu durumda sarj sorunu olmayan hibrid ara�lar daha uygun olacaktir� dedi.
SARJ MALIYETI VE ISTASYONLAR
Elektrikli ve hibrid ara�larin yolda �ok ekonomik oldugunu ifade eden Aydin, �Bug�nk� gece tarifesiyle sarj edilirse, 100 kilometrede 2-3 TL�lik elektrik harcayacaklar.
Yani akaryakitin yaklasik 5-10'da biri oraninda gideri olacak. Tabii bu maliyet, g�n�n hangi saatinde sarj edildigine ve sarj istasyonlarinda elektrigin ka�a satilacagina g�re degisebilir� diye konustu.
Y�ksek vergi oranlariyla s�z konusu ara�larin satisinin �n� kesilmezse ve yayginlasirlarsa, artik �ogu �zellestirilmis olan elektrik dagitim firmalarinin, elektrigini satmak i�in sehirlerin muhtelif yerlerine sarj cihazlari ve istasyonlari kuracagini ifade eden Aydin, s�yle devam etti:
�Sarj i�in apartmanlarin altina ve otopark gibi yerlere hizli sarj �niteleri kurulacaktir. Kablosunu araca bagladiktan sonra, bir kredi karti ya da �zel bir kartla ara�lar sarj edilebilecek. Dolayisiyla sarj istasyonlarinin kurulmasinin t�reticiye ek bir maliyeti olmayacaktir, altyapi kendiliginden olusacaktir.
T�rkiye petrolde tamamen disariya bagimli. Elektrikte disari bagimlilik da, ithal k�m�re dayali termik santrallerden ve dogalgaz �evrim santrallerinden dolayi bir miktar var.
Ancak, bu bagimlilik y�zde 50 mertebesinde. T�rkiye n�kleer santrale sahip olursa, bu oran �ok daha azalacak. Bu durumda elektrikli ve hibrid ara�lar, �evre kirliligi, enerjinin g�venligini ve �lke kaynaklarinin i�eride �retilmesi a�isindan �ok ekonomik ve yararli hale gelecekler.�
BATARYA �MR� VE TOPLAM MALIYET
S�z konusu ara�larda kullanilan lityum-iyon bataryalarin �m�rlerinin yaklasik 2 bin sarj oldugunu ifade eden Aydin, sunlari kaydetti:
�Her g�n bir kez sarj edilirse ve 100-150 kilometre gidilirse, yaklasik olarak 6 yilda ak�ler �m�rlerini dolduracaktir. Ama bu, ak�lerin son �m�rleri. Pratikte ak� bir asamadan sonra yipranip, daha �abuk desarj olmaya baslar. Araba 150 kilometre gidecegine, 100 kilometre gitmeye baslar, bunun sonucu 4-5 senede bir ak� degisimine ihtiya� olabilir.
O nedenle, elektrikli ve hibrid ara� alirken, bu maliyetini de hesaplamak lazim. Akaryakit fiyati, T�rkiye�de petrolde ve benzinde y�ksek �TV oldugu i�in elektrik fiyatlariyla mukayese edilemez, ancak, batarya degisim ve ilk alimda fiyatin y�ksek olmasi gibi diger maliyetler de hesaplanmali.�
Elektrikli � Hibrid Ara�lar Nasil Sarj Edilecek, Elektrikli � Hibrid Otomobiller Ucuz mu Olacak mi?, Elektrikli � Hibrid Otomobillerde �TV Ne Kadar Olacak, Elektrikli Otomobiller Ile Hibrid Otomobiller Arasindaki Farklar,Elektrikli Otomobiller Nasil Olacak , Elektrikli Otomobillerde Batarya �mr� S�resi Ne Kadar Olacak,Elektrikli Otomobillerde Sarj Istasyonu ve Maliyeti Nasil Ne Kadar Olacak , Hibrid Nedir � Ne Demektir,Hibrid Otomobiller Nasil Olacak

No comments:

Post a Comment